Феномен акселерації, тобто швидше дозрівання молодого покоління, вимагає адаптації навчальних предметів загальної середньої освіти до реальних потреб та очікувань підлітків. Статеве дозрівання – це процес, коли виникає підвищена тривога щодо переживань фізичних змін, а також тих, що пов’язані з емоціями, почуттями та бажаннями. Тому, щоб ефективно та своєчасно допомогти молоді зрозуміти зміни, що відбуваються між дитинством та дорослим життям, необхідно брати участь у розмовах, пояснювати та допомагати у формуванні власного життя, супроводжувати на шляху до зрілості.
Поширення самотності серед молодих людей вимагає спрямування навчальних курсів на допомогу в розбудові свідомих та відповідальних відносин із протилежною статтю. Зниження ролі сім’ї у суспільстві, демографічна криза, падіння батьківського авторитету ставлять перед освітніми закладами нові виклики: виховувати в учнів сімейні цінності; формувати відповідальне батьківство/материнство; допомагати молодим людям гармонійно розвиватися в теперішній сім’ї та в тій, яку вони створять у майбутньому.
Загрози, які постають перед підлітками сьогодні – кібербулінг, секстинг, дитяче насилля – вимагає від педагогів надання механізмів захисту, виховання в учнів вміння сказати “ні” тощо. Що дасть дітям безпеку та психоемоційний добробут у дорослому житті.
Відповідно до вищевикладеного та базової середньої освіти, визначається мета інтегрованого курсу “Здоров’я, безпека, добробут – Шлях до зрілості людини”: гармонійний фізичний, психоемоційний та духовний розвиток особистості підлітка, який здатний до асертивної поведінки та розбудови відповідальних відносин у соціумі; виховання в учнів відповідального ставлення до життя кожної людини, до фізичного (зокрема і сексуального), психічного, соціального та духовного здоров’я; оволодіння основами здорового способу життя, навичками безпечної для життя і здоров’я статевої поведінки; закладання (формування) основ для майбутнього подружнього життя; плекання сімейних цінностей; формування відповідального ставлення до батьківства/материнства.
Для досягнення окресленої мети визначені завдання інтегрованого курсу “Здоров’я, безпека, добробут – Шлях до зрілості людини”:
- формування в учнів особистісної та культурної ідентифікації;
- виховання свідомої та активної громадянської позиції;
- плекання відповідальності за навколишнє середовище, добробут та стабільність у майбутньому;
- навчання критеріїв життя крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку;
- формування в учнів усвідомлення цінності життя і здоров’я кожної людини, відповідальність за власне існування;
- формування у школярів конгруентного сприйняття психофізіологічних змін, позитивної самооцінки на основі знань про особливості психофізіологічного розвитку;
- виховання у підлітків усвідомлення унікальності природи емоцій і почуттів, їхньої важливості у психофізичному розвитку;
- виховання в учнів відповідального ставлення до міжособистісних взаємин;
- формування в учнів сталої мотиваційної установки на здоровий спосіб життя як провідної умови збереження і зміцнення здоров’я;
- ознайомлення учнів з репродуктивною складовою здоров’я та факторами, які на неї впливають;
- формування в учнів відповідального ставлення до майбутнього батьківства/материнства та важливості сімейних цінностей;
- навчання учнів методам самооцінки і контролю стану і рівня здоров’я протягом усіх років навчання;
- формування у здобувачів освіти відповідальності за своє майбутнє, здатності встановлювати власні цілі, навички прогнозування та планування майбутнього;
- розуміння дітьми процесів, які відбуваються в процесі їх дорослішання (фізіологічних змін, природи емоцій тощо), що сприятиме зниженню тривоги, переживань в контексті “Я не така”/“Я не такий”.
Принципи, на яких ґрунтується навчальна програма.
- Інтегральний підхід до формування цінності та поваги до людського життя, до гідності кожної людини.
- Збереження та примноження культурного надбання українського народу при повазі до всіх націй та народів.
- Створення умов для розвитку особистісної відповідальності у дитини за власні вибори та їх наслідки.
- Комплексне розуміння статевості людини, та подача інформації з урахуванням специфіки розвитку підлітка як у фізичному, так і в психічному, емоційному, соціальному та духовному аспектах; розвиток позитивного ставлення до своєї та протилежної статі; бережливе ставлення до власного здоров’я: соматичного, психічного, соціального та духовного.
- Забезпечення розвитку вміння будувати конструктивну комунікацію з протилежною статтю; формування потенційної здатності до розбудови та збереження сім’ї, до відповідального батьківства / материнства.
- Особиста безпека та соціальний добробут.
Пріоритети викладання навчального предмета.
При викладанні інтегрованого курсу “Здоров’я, безпека та добробут – Шлях до зрілості людини” необхідно врахувати соціально значимі предметні теми, які допомагають формувати в учнів уявлення про: психологічне та соціальне благополуччя особистості й суспільства, психічне, духовне та соціальне здоров’я, психосексуальну культуру, гармонійний статевий розвиток, комунікативну компетентність, зокрема, між представниками протилежних статей, сімейні цінності; розвивають у здобувачів освіти здатність застосовувати отримане знання в процесі життєдіяльності.
Інтегрований курс передбачає розвиток здоров’язбережувальної і громадянської компетентностей шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення й відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я тих, хто поруч, розбудови гармонійних міжстатевих відносин, формування життєстверджувального уявлення про сім’ю.
Навчальна програма побудована на основі інтегрованого поєднання елементів знань щодо збереження і захисту життя, зміцнення психоемоційного, фізичного та духовного здоров’я людини.
Зміст навчальної програми визначає її структуру.
Навчальна програма побудована за спірально-лінійною схемою і складається з чотирьох наскрізних базових блоків:
- Життя кожної людини як безцінний дар.
- Самоідентифікація себе як: людини, громадянина, члена спільноти та сім’ї, особистості, представника свого роду, своєї статі, своєї ролі.
- Дар взаємної поваги. Психологія міжстатевих відносин.
- Подолання труднощів, стресу та психотравм.
Сутнісне наповнення цих блоків передбачає:
- розкриття цінності людського життя;
- прийняття дитиною краси власної та протилежної статі;
- усвідомлення учнем важливості суб’єкт-суб’єктної взаємодії взагалі, та статево-орієнтованої, зокрема, на засадах спільного суб’єкт-суб’єктного взаємного дарування.
- формування у дитини навичок адекватного сприймання життєвих подій та ситуацій та конгруентного відреагування на них.
При застосуванні спірально-лінійної схеми забезпечуються наступні умови формуючого процесу: інформативна дозованість; активізація уваги і зацікавленості дитини за рахунок набутих попередньо знань; поглиблення вивчення теми з урахуванням природного вікового розвитку учня.