Батьків та вчителів просять підтримати навчальну програму «Духовність і мораль в житті людини і суспільства»

Нині в Україні запроваджено військовий стан, через розв’язання Російською Федерацією повномасштабної війни. Ця агресія розширила коло викликів, які загрожують національній безпеці та майбутньому розвитку нашої держави. І ситуація лише погіршуватиметься, якщо всередині країни продовжуватиметься процес нехтування природніми потребами дітей у їх духовному та моральному розвитку. Тому увагу батьків та вчителів звертають на відповідні освітні програми, які сприятимуть сталому розвитку особистості та її національно-патріотичної свідомості.

Ефективною відповіддю на ці виклики є рішуче та невідкладне повернення до духовно-моральних цінностей, як вважає резидент Кабінету експертів Ірина Сіданіч – професор кафедри педагогіки в Державному вищому навчальному закладі “Університет менеджменту освіти” НАПН України. Адже результати фундаментальних наукових досліджень у сфері освіти, вітчизняний і міжнародний досвід свідчать про важливість і безальтернативність духовно-морального виховання дітей і молоді, а також про необхідність активного залучення до цього процесу батьків та представників закладів освіти.

Як зазначає Ірина Сіданіч, в умовах нинішньої ситуації є вкрай необхідним забезпечення виховання дітей на засадах традиційних для нашого народу духовних і моральних цінностей, здійснення викладання відповідних курсів. Адже саме духовно-моральне виховання є базисом для становлення особистості та якісного розвитку суспільства.

«Навчальні предмети духовно-морального спрямування формують базис духовного розвитку вихованців і мають обов’язково бути включені до внутрішньої системи забезпечення якості освіти кожного ЗЗСО, адже становлення особистості значною мірою залежить від духовно-морального виховання, визначаючи рівень могутності та безпеки незалежної України, духовно-моральний і інтелектуальний стан громадянського суспільства», – акцентує професор. Зі слів Ірини Сіданіч, все це сприятиме сталому моральному та інтелектуальному розвитку громадянського суспільства, що у свою чергу визначає рівень могутності та безпеки держави.

За словами пані професора, для належного виховання високоморальних громадян Української держави має стати реалізація відповідних типових освітніх програм для закладів загальної середньої освіти. І така програма вже затверджена Міністерством освіти і науки України наказом від 19 лютого 2021 р. № 235. Йдеться про модельну навчальну програму, яка має назву «Духовність і мораль в житті людини і суспільства».

У зазначеній програмі пропонується дворічний курс (5-6 класи), який має стати основою для духовних і моральних знань, розвитку учнівських умінь і навичок, а також передбачає широке поєднання формування світогляду. Як зазначає Ірина Сіданіч, яка є співавтором курсу, програма сприяє реалізації мети  природничої, соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, а також – формуванню відповідних духовних і моральних компетентностей. Водночас програма передбачає спонукання до усвідомлення не відповідної соціальним нормам поведінки та набуття позитивного морального досвіду особистості.

Також професор вважає, що в умовах війни і в поствоєнний період ефективним є використання перспективної технології освітніх заходів – спеціально організованих подій, івентів духовно-морального змісту. Зокрема, однією із таких освітніх подій духовно-морального змісту є «освітній флешмоб із читання текстів Святого Письма, присвячених перемозі добра над злом». Його мета – піднести дух військових і цивільних співвітчизників, які постали на захист нашого духовного та територіального суверенітету в російсько-українській війні.

 Зазначимо, що вказана типова освітня програма передбачає можливість вивчення у всіх школах України на рівні 5-6 класів за рахунок годин інваріантної (обов’язкової) навчальної програми, що є безперечним позитивом. Разом з тим слід усвідомлювати, що вона реалізовуватиметься з наступного 2022/2023 навчального року і стосуватиметься лише 5-6 класів (а не 1-11).

Зауважимо, що вибір конкретних курсів є прерогативою батьків. В той час як вивчення курсів духовно-морального спрямування у 1-4, 7-11 класах здійснюватиметься  у формі факультативів. Таким чином, згідно чинного законодавства України, батьки можуть самі обирати навчальну програму для своїх дітей. Для цього їм необхідно звернутися до адміністрації навчального закладу із відповідним зверненням. І це є невід’ємним правом батьків, адже демократичність держави і освіти означає відкритість до присутності різних точок зору.

Пані Ірина закликає батьків обирати програму «Духовність і мораль в житті людини і суспільства», а представників освітніх закладів – реалізувати програму та проводити освітні флешмоби духовно-морального змісту. Адже за її словами, такі заходи є надійним духовним щитом України і мають потужний виховний потенціал, які дозволяють актуалізувати у складних умовах  особистісний потенціал, виявляти  громадянську  позицію та соціальну активність.

«Урахування керівниками ЗЗСО та педагогами особливостей викладання предметів духовно-морального спрямування сприятиме ефективному управлінню якістю викладання предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти  в умовах війни і в поствоєнний період», – зазначає професор Сіданіч.

Зазначимо, що Конституційне проголошення України світською державою та  проголошення світськості як одного з принципів освіти у державних і комунальних закладах освіти не є синонімічним проголошенню держави та освіти у ній атеїстично спрямованими. Навпаки, надання першочергової уваги духовно-моральному вихованню дітей, підлітків та молоді, у тому числі шляхом подальшого впровадження та вдосконалення викладання відповідних курсів, зумовлює необхідність вироблення системних і комплексних відповідей на вказані негативні тенденціїЦе сприятиме сталому розвитку особистості, її національної свідомості та патріотизму, а це в свою чергу впливатиме на укріплення та зміцнення незалежної держави Україна.

Рух “Всі разом!”